MEAL SHAKES DAN SEMBELIT ??

MEAL SHAKE DAN SEMBELIT ??
Apabila kita bercakap mengenai MEAL SHAKES kita sering mengaitkannya dengan masalah sembelit. Mengapa MEAL SHAKES dapat membantu mengatasi masalah sembelit terutama kepada kanak-kanak malah orang dewasa. Apabila kita mengetahui kandungan yang terkandung di dalam MEAL SHAKES kita sendiri akan terkejut kerana mereka menggunakan GUM ARABIC @ AL-MANNA. Makanan ini juga disebut di dalam Al-Quran menunjukkan kehebatan dan kebaikan makanan ini kepada manusia. Tapi saya hanya mengetahui kehebatan GUM ARABIC @ AL-MANNA daripada MEAL SHAKES ini. Bila saya buat kajian saya jumpa bermacam2 kebaikan yang diperkatakan mengenai bahan menakjubkan ini.

Saya sendiri mengamalkan MEAL SHAKES dalam minuman harian saya, kebanyakkannya saya akan mencampurkan dengan minuman kegemaran saya seperti minuman coklat. Malah anak-anak saya juga sangat menggemari minuman yang dicampurkan dengan MEAL SHAKES ini.

ALHAMDULILLAH, sangat jarang saya mendengar mereka mengadu sakit perut dan sembelit. Mereka semakin aktf dan menunjukkan kesihatan yang baik. Paling bagus mereka sangat lama tidak pergi ke klinik. Kecuali demam biasa itupun tidak mengambil masa yang lama untuk sembuh.


Jadi, saya sangat menggalakkan ibu bapa memberikan MEAL SHAKES kepada anak-anak, bukan saja untuk menjaga usus tapi untuk kesihatan menyeluruh. Untuk anak-anak yang kurang selera makan juga digalakkan minum MEAL SHAKES kerana kandungan di dalam MEAL SHAKES membantu menyediakan keperluan yang diperlukan oleh tubuh badan anak-anak. Berikan hari ini dan lihat perubahannya nanti. Kerana semenjak anak-anak saya mengamalkan MEAL SHAKES selera makan mereka semakin bertambah...huhu...DANNNNN tahukah anda...BERAT badan saya juga mula bertambah, kerana berat badan saya sangat kurang. Dalam masa sebulan berat badan saya bertambah 3 KG! Berita baik untuk mereka yang ingin menambah berat badan. Terbukti untuk saya dan anak-anak saya. Syabas bebeh!!



Jangan lepaskan peluang keemasan pada bulan ini kerana PROMOSI BELI 3 PERCUMA 1 masih berlangsung. Boleh juga jika ingin membeli secara individu dengan harga yang lebih BERBALOI.

 HUBUNGI saya segera untuk mendapatkan MEAL SHAKES anda.

PENGENALAN :: APAKAH ACACIA GUM @ GUM ARABIC

Satu kajian yang diterbitkan oleh Br.Jour.Nutrition 2008-March, membandingkan keupayaan Gum Arabic dengan Inulin sebagai Prebiotik. Kajian klinikal keatas manusia yang diberi Gum Arabic 10gm sehari dan Inulin 10gm selama 4 minggu menunjukkan pertambahan bakteria Bifidobacteria dan Lactobacilli termasuk Bacteroides didalam kumuhan najis lebih tinggi pada sample Gum Arabic berbanding Inulin. Ini bermakna Gum Arabic adalah Prebiotik semulajadi yang terbaik dan paling mudah untuk Probiotik berkembang. Ia juga tidak merangsang bakteria bukan Probiotik.

Antara kajian yang dijalankan menunjukkan kebaikan Gum Arabic :
  • Kesan penurunan tekanan darah pada pesakit darah tinggi.
  • Mengurangkan penghasilan radical oksigen bebas (free oxygen radical).
  • Meningkatkan paras butyrate dalam serum darah.
  • Memperbaiki tindakbalas sistem imun tubuh melalui rangsangan kepada sel dendritic didalam lumen usus dan penghasilan cytokine.
  • Membantu serapan mineral seperti zink, sodium dan calcium.
  • Menghalang pertumbuhan sel kanser usus dan keradangan (inflammation) usus melalui modifikasi angiogenetic factors .
  • Mengurangkan paras urea dan menambah nitrogen dalam najis kepada pesakit rosak buah pinggang.
  • Kesan penyembuhan kepada pesakit buah pinggang teruk (chronic and end stage kidney disease).
Kajian klinikal keatas pesakit paediatrik end stage renal failure menunjukkan pesakit dapat mengurangkan kekerapan dialisis dan menjalani kehidupan lebih baik(Paediatric Nephrology 2004). Kajian keatas haiwan menunjukkan penambahan creatinine cleareance dan perubahan electrolyte excreation yang mempunyai kesan baik (favourable) keatas masalah buah pinggang (renal insufficiency) (Tubingen Univer. Germany).
Satu kajian (Cardiff University) keatas pesakit pesakit buah pinggang dan kencing manis yang diberi 25gm Gum Arabic selama 8-12 minggu mendapati ada kesan penurunan dalam tekanan darah. Kajian lain di University yang sama kepada pengidap kencing manis menunjukkan improvement dalam tekanan darah yang seterusnya memberi kesan yang positif keatas penyakit buah pinggang (progression of renal dis.)
  • Gum Arabic ada 2 jenis, Acacia Senegal dan Acacia Seyal. Acacia Senegal adalah jenis Gum Arabic yang terbaik berbanding Acacia Seyal.  Di anatara dapatan kajian mengenai Gum Arabic adalah:-
1. The US Food and Drug Administration  (FDA) menyatakan GumArabic (GA) adalah satu sumber serat yang paling selamat dalam makanan.
2. Jawatankuasa Bersama Pakar Food and Agriculture Organization (FAO) & World Health Organization (WHO) menyatakan Gum Arabic sebagai bahan tambahan makanan yang amat selamat.
3. Orang-orang Sudan telah lama makan Gum Arabic tanpa sukatan dan tidak mengalami kesan sampingan yang buruk kepada kesihatan mereka.
4. Gum Arabic tidak dicerna dalam usus tetapi diperam di dalam kolon dan apendiks, ini menghasilkan asid lemak rantaian pendek (short-chain fatty acids), yang membawa kepada pelbagai kebaikan kepada kesihatan, terutama sebagai prebiotik. Prebiotik membekalkan makanan kepada bakteria baik prebiotik, bakteria baik yang bertanggung jawab dalam membebaskan sisa najis, toksin dan lemak berlebihan dari badan. Prebiotik juga mengukuhkan sistem imuniti dan memerangi bakteria berbahaya. Mereka hidup di dalam kolon dan appendik, ia juga sedikit sebanyak beperanan mengurangkan kolestrol dalam darah, sebarang antiagen yang melawan pertumbuhan kanser dalam tisu hidup, anti oksidan dan pendiding kepada keracunan hati dan jantung.
5. Gum Arabic juga mengurangkan beban kepada buah pinggang dan memberi kesan penyembuhan kepada pesakit buah pinggang yang kronik.
6. Gum Arabic juga dapat membantu merawat cirit birit ringan.
7. Kajian oleh Glover et al., (2009) mencadangkan Gum Arabic jugad apat membantu dalam merawat penyakit jantung.
8. Gum Arabic juga dapat merawat penyakit-penyakit berkaitan saluran gastro usus. Saluran gastro usus adalah kawasan esofagus, perut, usus kecil, kolon, rektum, dan dubur.
9.  Gum Arabic juga dapat merawat masalah buasir.
10. Kajian menunjukkan pengambilan Gum Arabic selama 30 hari sebanyak 25 gram hingga 30 gram dapat mengurang paras kolestrol dalam darah.
11. Kajian juga menunjukkan pengambilan yang banyak dapat mengurangkan lemak bagi manusia dan haiwan.
12. Dr. Isam Siddiq, seorang pakar dalam Gum Arab dan kegunaannya dari Sudan, berkata Gum Arabic adalah bahan prebiotik dan merupakan makanan tambahan yang amat penting untuk menyediakan badan dengan tenaga dan membantu meningkatkan prestasi usus.
13. Prof Omaima Mohi-Eddin Sabir, seorang pakar pediatrik, berkata, penyelidikan perubatan dijalankan ke atas Gum Arabic telah membuktikan bahawa ia berkesan dalam rawatan pelbagai penyakit seperti penyakit usus dan lain-lain. Beliau menambah bahawa ia telah terbukti amat berkesan dalam rawatan penyakit kulit sensitif, sembelit, cirit-birit, kekeringan, saraf kolon, kencing manis, oestomalacia kanak-kanak, hiperaktif, kolesterol dan lain-lain.
14. Hamid Al-Amin, pensyarah di Kolej Kebangsaan Sudan, dalam satu kajian mengenai perubatan kegunaan Gum Arab, menamakan kelebihan Gum Arabic dalam rawatan lain penyakit seperti selesema dan cirit-birit di beberapa negara Afrika. Beliau juga mengkaji sumbangan Gum Arabic dalam mengurangkan kadar jangkitan penyakit jantung dengan menambah pengambilan serat dan merendahkan kadar kolesterol dalam darah, di samping itu, Gum Arabic juga dapat meningkatkan kecekapan insulin untuk membantu pesakit diabetes.

UMMI HANAMI
0138137980



Comments

Popular posts from this blog

KHASIAT VITA-C PLUS

EKZEMA ~ Bagaimana Ekzema Terjadi...